Последвайте ни: Facebook Twitter Instagram RSS
Търсене
Меню
  1. Начало
  2. Политика
  3. ГЕРБ продължава преговорите за кабинет с БСП и ИТН, включват и ДБ, ако приемат Росен Желязков за премиер

Политика

ГЕРБ продължава преговорите за кабинет с БСП и ИТН, включват и ДБ, ако приемат Росен Желязков за премиер

ГЕРБ продължава преговорите за кабинет с БСП и ИТН, включват и ДБ, ако приемат Росен Желязков за премиер - Tribune.bg

Изпълнителната комисия (ИК) на ГЕРБ възлага на Преговорния екип да продължи преговорите с БСП – Обединена левица и ИТН за съставяне на редовно правителство.

ИК на ГЕРБ утвърждава номинацията на Росен Желязков за кандидат за министър-председател с първия мандат на ГЕРБ – СДС. Желязков е оторизиран и да ръководи работата на Преговорния екип.

Освен това ИК на ГЕРБ възлага на Преговорния екип на ГЕРБ да проведе разговори за подкрепа на кабинет и формиране на управляващо мнозинство, което след това да пристъпи към разглеждане и гласуване на промените в Изборния кодекс и Закона за съдебната власт.

ИК на ГЕРБ възлага на Росен Желязков и Преговорния екип да приемат разговори с „Демократична България“, ако от тяхна страна бъде заявена готовност за подкрепа на редовно управление на страната с кандидат за премиер Росен Желязков.

От своя страна ДБ излезе с позиция, че изборът на номинацията за министър-председател и съставът на Министерски съвет следва да се обсъжда на лидерска среща след постигане на окончателно съгласие по споразумението за управление.

“Демократична България” призовава ПГ на ГЕРБ-СДС да не бави приемането на промените в Закона за съдебната власт на първо четене в днешното заседание.“

В изготвеното от партиите споразумение са записани някои основни точки.

В основни принципи на управлението са отчели споделената визия за управлението, която е съсредоточена върху демократичните ценности нна парламентарната република, върховенството на закона, прозрачността и следните принципи:

1. Върховенство на правото и равенство пред закона

2. Защита на човешките права и достойнство

3. Защита на свободата и плурализма в медиите и гражданското общество

4. Ефективно действащи антикорупционни органи и независими регулатори

5. Прозрачни и отчетни институции, които охраняват прилагането на правилата, създават възможности за развитие на гражданите и конкурентна среда за бизнеса

6. Ефективност и ефикасност при предоставянето на публични услуги и в управлението на публичните ресурси

7. Отчетност на членовете на Министерски съвет.

По отношение на Министерски съвет и разпределение на отговорностите, страните в преговорите са записали, че министър-председателят се излъчва от мандатоносителят, като се стреми да предложи кандидат, който не е ярка партийна фигура, с управленски опит, обществена разпознаваемост и се ползва с доверието на страните по настоящото споразумение. Самите министерства пък са записани да бъдат 19, като всяка политическа сила, участваща в споразумението излъчва по един заместник министър-председател, като съответно може да бъде и министър. При неизпълнение или незадоволително изпълнение на Управленската програма всеки един от министрите може да бъде сменен, като това ще се извършва със съгласие на страните.

По отношение на приоритетните политики е записано: Укрепване на институциите, въвеждане на антикорупционна политика и реформи в правосъдната система, гарантиране на честни свободни избори. Гарантиране на устойчиви публични финанси и ефективно управление на публичните инвестиции, с оглед членството на България в еврозоната.

Неповишаване на данъчно-осигурителна тежест и прилагане на данъчни стимули в подкрепа на инвестициите. Поддържане на 3% дефицит с тенденция за намаляването му и стремеж към балансиран бюджет. Наваксване на изоставането в изпълнението на ПВУ, екологична трансформация и реформите, подкрепящи икономическата и институционална устойчивост.

Трайно увеличаване на инвестициите в научни изследвания и развойна дейност, за да достигнат размер от 2% от БВП.

Ускорени инвестиции в пътна и железопътна инфраструктура, развитие на електронното управление, изграждане на 7-ми и 8-ми блок на АЕЦ „Козлодуй“, мерки за енергийна ефективност в публичния и частния сектор, възстановяване на инвестициите във ВиК инфраструктурата, строителство на нови язовири и ПАВЕЦ.

Внимание е обърнато на демографската политика и балансирано регионално развитие. Осигуряване развитие на изоставащите региони чрез изграждане на транспортна и цифрова свързаност. Инвестиции в културните и творческите сектори. Осигуряване на средства за реализация на започнатите проекти по Общинската инвестиционна програма. Гарантиране на енергийната сигурност на страната.

Гарантиране на националната сигурност чрез модернизацията на армията и повишаване на отбранителните й способности, пълноценно инегриране на България в структурите на НАТО и изграждане на системи за киберсигурност и противодействие на чуждестранните намеси в информационното пространство.

В споразумението са записани и промени в наказателния процес с цел ускоряване на досъдебната и съдебната фаза на процеса, свръховластяването на административни ръководители по отношение на разрешенията за СРС и мерките за процесуална принуда, реформа в прилагането на СРС и разширяване на контролните правомощия и достъпа на информация на НБКСРС.

Нов модел на вътрешна организация на прокуратурата, който гарантира професионална автономия на прокурорите и ограничава възможностите за нерегламентирана намеса.

Реформа в службите за сигурност, ефективен контрол и координация чрез Съвета по сигурността.

По отношение на законодателната управленска програма е записано, че в срок до 30 дни от подписване на споразумението, страните изготвят и подписват обща законодателна програма.

Решенията пък ще се взимат между страните със създаване на Съвет за съвместно управление, който ще има за цел да координира управлението между страните. Осигуряване на съгласуваност в приоритетите на действията на съвместно управление, разрешаване на възникнали спорове между страните, приемане на ключови политически решения, свързани с управлението на страната. Съставът на този съвет ще е до трима представители от всяка политическа формация, като членовете могат да бъдат партийни лидери, депутати или други лица, определени от съответните формации. В заседанията могат да участват и министри или експерти по конкретни въпроси, след съгласуване на страните.

В споразумението е записано още, че страните се задължават да работят в условията на обвързано парламентарно мнозинство и да прилагат стриктно механизма за вземане на решения. Може да се търси подкрепа, но като се изключват антисистемни, антиевропейски партии и партии в изолация от европейските политически семейства.

Като срок на споразумението е записано пълен управленски мандат или до разтрогването му от една от страните. Под споразумението е оставено място за подписи на ГЕРБ-СДС, ПП-ДБ, БСП-Обединена левица, ИТН, както и за кандидат за министър-председателя. 

 


Последвайте ни в Google News

 

Топ новини виж още

Хороскоп

Анкети